O storytellingu se v dnešní době mluví stále víc a víc. V čem však toto umění spočívá a proč je důležité jej ovládat?
Příběhy jsou již odpradávna součástí našeho života. Jako malí jsme dychtivě naslouchali pohádkám a dnes jsme to možná my, kdo je dětem poutavě vypráví. Vybavíte si ten pocit, kdy Vás vyprávění plně pohltilo a s napětím jste očekávali, co bude dál? Možná jste si dokonce představovali, že jste jedna z postav. A právě v tomto ztotožnění síla příběhů spočívá. Dobrý vypravěč je navíc umí podat tak, aby se z jejich poslechu stal nezapomenutelný zážitek. Jak však tuto dovednost uplatnit v marketingu?
Jak už jsem zmínila výše, příběhy vzbuzují v lidech emoce. A co víc si přát? Správnou emocí probudíte v klientovi zájem, a navíc máte jedinečnou šanci ukázat, v čem jste právě Vy unikátní. Zapojte posluchače do silného, zábavného a informacemi nabitého příběhu. Zapamatuje si ten pocit a vytvoří si tak konkrétní asociaci s Vaším brandem či Vaší prezentací. Jinými slovy, storytelling je účinný nástroj, který Vám zajistí osobitou formu komunikace a pomůže Vám získat klienty na svou stranu.
Kde tedy storytelling v rámci marketingu využít?
Téměř kdekoliv – od produktových popisků, po sociální sítě, články, prezentace, videa či prodejní strategii.
Co je však důležité, veškeré příběhy musí být autentické a působit tak opravdu důvěryhodně. Ideálně natolik, aby se s nimi klient snadno ztotožnil. Rovněž je klíčové vyprávět konzistentně v jednom konkrétním duchu, aby si Vás klienti mohli s touto specifickou komunikací spojit.
Než se tedy pustíte do sestavování vlastního příběhu, pojďme si shrnout několik zásad, které Vám jeho tvorbu usnadní:
- Uvědomte si, komu chcete příběh sdělit a tomu přizpůsobte tón komunikace. Hrdina Vašeho příběhu by měl být klient – snažte se dbát na to, aby se tak skutečně cítil.
- Buďte minimalisti a vyvarujte se složitostí – v jednoduchosti je krása.
- Použijte relevantní data – dodají vyprávění autenticitu a odliší jej od pohádky.
- Buďte kreativní, ale nikoliv na úkor upřímnosti.
- Tu nejdůležitější myšlenku vyslovte jako první, abyste již od začátku upoutali klientovu pozornost.
Kristýna Tabačíková