Svět se zastavil. Nikdo nebyl připraven na to, co se za několik měsíců stane. 70% české ekonomiky tvoří služby, které musely svou činnost značně transformovat či zcela pozastavit. Čelíme drastickým omezením, střední firmy propustily zaměstnance, nezaměstnanost tak roste a čím dál více podniků nadobro končí. Podle ekonoma Tomáše Sedláčka však můžeme padnout hluboko, a přesto stále fungovat. Jak to ale bude v praxi vypadat?
V obklopení médií, která produkují převážně negativní zprávy, mají lidé velkou tendenci činit svá rozhodnutí na základě strachu. Tento strach je pak odpovědný za globální vykupování konkrétních produktů z kamenných prodejen a e-shopů. Lidé jsou možná izolovaní, o to více se ale koncentrují v online prostoru. Tam potom úzkostlivě sledují, zda neopomněli učinit dostatečná krizová opatření. Je to tzv. FOMO*, který chování spotřebitelů značně ovlivňuje a má silný vliv na nárůst či pokles HDP.
*FOMO neboli Fear of Missing Out; strach z toho, že něco propásnete.
Panické nákupní horečky sice mohou na krátkou chvíli ekonomiku podpořit, dlouhodobě je to však neudržitelný stav. Většina populace se kvůli nejistým vyhlídkám příjmu snaží své výdaje minimalizovat a omezit svou spotřebu jen na to nejnutnější. Co je tedy v současné situaci nejlepším řešením pro všechny, kteří chtějí svůj provoz nadále zachovat?
Abyste si udrželi zákazníka, je klíčové ho dobře znát. Kdo jím skutečně je? Co potřebuje? Co mu Váš produkt přináší? Proč se bez něj nemůže obejít? Jaká je pro něj jeho skutečná hodnota?
Když si na tyto otázky odpovíte správně, máte vyhráno! Váš produkt či službu před zákazníky dobře obhájíte i v době, kdy do jejich rozhodování zasahuje FOMO nebo potřeba ušetřit.
Identifikace zákazníka a jeho potřeb Vám zároveň mohou usnadnit proces transformace Vašeho podnikání. Více než kdy jindy se nyní ukazuje, jak moc důležitá je schopnost flexibility byznysu. Díky krizi tak máte možnost odhalit chyby v managementu a implementovat nové, funkční způsoby.
Nenechte se tedy zastrašit globální panikou – pravidelně své zákazníky informujte o tom, jakým způsobem nyní fungujete, co plánujete namísto zrušených akcí a na co se budou moci těšit, až krize skončí. Na sociálních sítích se zaměřte na tvorbu interaktivního obsahu – upevníte si tak se zákazníky vztah. Je důležité jim ukázat, že tu pro ně i v těžkých dobách stále jste.
Kristýna Tabačíková