Svatý Grál, Život Briana, Smysl života či legendární Létající cirkus by bez správného brainstormingu možná nikdy nevznikly! Jakým způsobem u Monty Pythonů probíhal tvůrčí proces?
John Cleese se na jedné přednášce publiku svěřil, že zpočátku jejich brainstormingy vypadaly spíše jako souboj o nejlepší nápad. Každý přišel s hotovou koncepcí, kterou chtěl za každou cenu prosadit. Brzy si ale uvědomili, že je mnohem přínosnější tvořit společně – a díky tomu vznikl jejich natolik jedinečný styl. Postupem času tak dali dohromady zásady, které jim pomohly proměnit rivalitu v kreativní spolupráci.
Pokud chcete i Vy vést efektivní brainstorming, zde jsou tipy přímo od legend britské komedie!
1. Stanovte si pravidla
Jakkoliv paradoxně to může znít, dobře formulovaná pravidla dovedou spontánnost a kreativitu účastníků brainstormingu podpořit. Ideálně se pokuste pověřit někoho zvenčí tím, že bude dbát na jejich dodržování. Kreativní proces tak bude moci svobodně probíhat, a „moderátor“ bude na jeho hladký průběh dohlížet. Rovněž pravidelně shrnujte, o čem jste diskutovali. Dodáte tak brainstormingu systematičnost a lépe se budete v jednotlivých nápadech orientovat.
2. Použijte želví mindset
Podle Guye Claxtona existují dva typy mindsetů – zaječí a želví. Zaječí je nastavený na rychlou reakci a řešení problémů, nejčastěji jej využíváme ve spěchu či stresu. Naopak želví se vyznačuje rozvážností a tvořením asociací, je proto vhodnější pro přinášení zajímavých podnětů. Jak tento způsob uvažování aplikovat ve skupině?
Klíčovým faktorem je dostatek času na rozmyšlenou. Pokud je to možné, poskytněte svým kolegům již před meetingem krátké shrnutí toho, čím se budete zabývat. Budou mít prostor se zamyslet a přijít s konkrétními podněty či dotazy.
3. Brainstormujte nejprve individuálně
Tohoto pravidla se Monty Pythoni drželi především při tvorbě nových sketchů. Každý sám za sebe napsal několik námětů, které pak vzájemně diskutovali a rozvíjeli.
Tento tip je ideální, pokud chcete naplno využít iniciativu jednotlivých účastníků. Zkuste je před začátkem meetingu požádat, aby sepsali 10 nápadů ohledně daného tématu. První 4 většinou vznikají pod vlivem zaječího mindsetu, zatímco 5. či 6. nápad bývá zpravidla nejlepší. Abyste se však nemuseli probírat enormním množstvím položek, požádejte kolegy, aby vybrali maximálně 3, které sami považují za nejlepší. Váš brainstorming se tak již bude zakládat na konkrétních podkladech a budete si moci dovolit jít v tématu více do hloubky.
4. Přemýšlejte jako děti
Mluvil o tom už Robert Fulghum – všechno, co opravdu potřebujeme, se naučíme v mateřské školce. Čím je myšlení malých dětí specifické?
Neplánují dopředu ideální strategii. Pracují s prvotními nápady, které následně zdokonalují. Na jedné myšlence staví další, čímž se struktura nápadů značně rozšiřuje. Využívají tak sílu skupiny k tomu, aby vytvořily něco, co by je samotné nenapadlo.
Kristýna Tabačíková